Pääosa lomasta meni Brasiliassa, jossa ei kyllä kaupoissa pahemmin lautapelejä näkynyt. Yhdessä pikkukaupassa oli jotain lapsille suunnattuja opetuspelejä. Laatikot olivat isoja (Power Grid-luokkaa) mutta, kun semmoisen otti käteen, niin painosta päätelle sisältönä oli vain muutama ohuelle paperille painettu lappunen. Ei edes ravistaessa helinää, kolinaa tai rahinaa kuulunut. Tästä ei kuitenkaan kannata vielä liikaa päätellä Brasilian lautapelikulttuurista, sillä eipä tuolla reissulla pelaaminen ollut itsellä ekana mielessä. 6nimmt oli kuitenkin mukana ja yhtenä sadeiltana Ilha Grandella erään pousadan terassilla Kambodzan ukon ja muutaman muun suomalaisen kanssa pari tuntia sitä pelattiinkin.
Reissun jälkeen suuntasin vielä Kuopioon, jossa pitkästä aikaa käväisin Kärmeksen peleillä. Aluksi testailimme kuulan omaa, aikaisemmin Hamnala nimellä kulkenutta peliprojektia, joka olikin kehittynyt talven aikana todella paljon. Tavoitteena pelissä on siis rakentaa heksalaatoista kaupunkia ja sitä kautta hankkia itselleen lisää työvoimaa ja pisteitä. Omalla vuorollaan kaikki saivat rakentaa kaupunkia yhden heksan edestä, minkä jalkeen sai tehdä vielä vapaaehtoisena toimintoja rakentaa kaupunkiin oman toimistonsa. Jokainen rakennus sitten antoi rakentajalleen jonkin edun muihin nähden. Peli loppuu, kun kaupunkiin on rakennettu riittävästi arvokkaita rakennuksia tai kun tila laudalta loppuu. Oikeastaan peli alkoi grafiikkoja lukuun ottamatta olla valmis ja siltä se tuntuikin. Pelitestaajien yrityksistä huolimatta peli ei tuntunut olevan mitenkään pahasti rikki. Sääntöselityksineen pelissä meni noin 60min, mikä tuntui varsin sopivalta pituudelta (varsinkin kun voitin itsensä pelisuunnittelijan). Kiinnostuneet voivat testata peliä Ropeconissa, jonne kuula lupasi pelinsä tuoda.
kuulan projektin loputtua siirryimme pelaamaan Railroad Tycoonia, johon poppatohtori oli hommannut Etelä-Amerikan kartan. Peli muistutti hyvin paljon Age of Steamia mutta oli pari astetta leppoisampi pelata. Suurin tekijä tässä oli se, että RT:ssa sai lainoja ottaa missä vaiheessa tahansa. Näin pelikierroksen kaikkia vaiheita ei tarvinnut suunnitella kokonaan etukäteen, mikä nopeutti peliä huomattavasti. Muutenkin Tycoonissa monia sääntöjä oli hieman yksinkertaistettu. Näistä kahdesta pelistä ehkä Age of Steamin mekaniikka on mielenkiintoisempi, sillä siinä aloitusvuorosta käytävällä huutokaupalla oli paljon suurempi merkitys. Railroad Tycoonissa huutokaupalla oli merkitystä vain, kun kilpailtiin siitä, kuka pääsee rakentamaan ratojaan ekana. Muuten pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta pelit ovat lähes identtiset. Jos valita pitäisi, niin itse ehkä kokeilisin Age of Steamia house rulella siten, että lainoja voi ottaa muulloinkin kuin vuoron alussa. Mutta jos peliseurassa olisi yksikin non-gameri, niin silloin löisin pöytään mielummin Railroad Tycoonin.
Kärmes-illan päätteeksi testimme vielä Dominionin lisäosaa Hovin Juonia. Ihan mielenkiintoisia kortteja tuntui nyt pelistä löytyvän. Yhdessä pelissä syntyi vain todella kettumainen kombo, kun pöytään tiensä löysivät yhtäaikaa Tihulainen, Kiduttaja, Noita ja Naamiaiset. Siinä oli neljä peliä hidastavaa korttia ja siten kiesi kestikin pitkälle toista tuntia. Ei oikein kukaan tykännyt ko. setupista.
Loman lopuksi käytiin vielä panssarimaunun kanssa hoitamassa lautapelivieroitusoireita Nilsbyssä jymy-r:n kotiseudulla. Vähän kevyemmin otettiin Menolippu Märkliniä ja Galaxy Truckeria. Näistä jälkimmäisessä olikin harvinaisen tiukka vääntö, kun viimeiselle reissulle lähdimme jymiksen kanssa käytännössä tasatilanteessa ja lopulta eroa syntyi vaivaiset pari rahaa meikäläisen eduksi. Näissä merkeissä loma sitten menikin.
Nyt ollaan taas Raumalla ja seuraavia pelejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti