perjantai 5. syyskuuta 2008

Oregonista

Eräs viimeisimmistä pelihankinnoistani on ollut Lautapelit.fi:n suomeksi julkaisema Oregon. Peli olisi todennäköisesti jäänyt kaupan hyllyyn ellei Kuopion Anttila olisi myynyt sitä kesäalessaan 8 eunukin pilkkahintaan. Pelinä Oregon tuntui ensikokemuksena hieman tyhjänpäiväiseltä, jota ei varsinaisesti vihaa muttei mielellään pelaakaan. Tuolloin ajattelin, että kahdeksan elmeriä on ehdoton maksimihinta, jonka tästä pelistä kehtaa maksaa. Tämän jälkeen kyseinen pizzamauste jäi lojumaan kirjahyllyyn useaksi viikoksi, kunnes Ropeconissa tuli jälleen pelattua yksi erä. Toisella pelikerralla pelistä yllättäen alkoikin löytyä hieman jujua eikä kestänyt kauaakaan, kun Oregon oli jälleen pöydällä mutta tällä kertaa kotona maijan ja elinan kanssa. Kolmas kerta sanoi Oregonin kohdalla toden ja nyt voin todeta, että Orgn ei ole lainkaan hullumpi tapaus. Tiukkoja valintoja pelissä harvemmin joutuu tekemään ja, kun samalla sattuma näyttelee kohtuullista roolia, niin tunnelmaltaan suht kevyt peli on kyseessä. Tiukan analysoinnin sijaan ensiarvoisen tärkeää on hyvien tilaisuuksien oikea-aikainen hyödyntäminen (=loisiminen). Toisaalta näitä tilaisuuksia voi myös itse itselleen rakentaa, joten aina ei ole riippuvainen sopivasta isäntäeläimestä.

Strategiapuolella toimivimmaksi on osoittautunut kaivostoiminta. Kaikki pelaamani pelit ovat päättyneet eniten kultaa ja hiiltä keräneen pelaajan voittoon. Toisaalta tämän ymmärtää helpostikin, sillä kullan odotusarvo on 4p ja hiilellä se on vastaavasti 2p. Rakennuksista vain kirkko voi tuottaa enemmän pisteitä (1-8p) kuin kulta mutta sekin vaatii, että kirkon ympärille on jo pelattu paljon meeplejä. Toisaalta kirkko mahdollistaa myös hirmupisteiden hankinnan:
  • rakenna 8 meeplestä donintsi
  • läimäse kirkko keskelle
Mikäli olen nyt oikein sääntöjä tulkinnut, tuottaa tällöin jokainen kirkkoa koskettava uudisraivaaja 8p, eli yhteensä 64p. Vaikeaa tämmönen donintsin leipominen kyllä on. Kokemuksen mukaan noin niinku hyvä perusstrategia on pyrkiä sijoittamaan meeplejään kolmen riveihin jonkin jo laudalla olevan rakennuksen viereen, minkä jälkeen rakentaa jokin arvokkaampi rakennus tämän rivin toiselle puolelle. Näin saa mahdollisimman vähillä siirroilla mahdollisimman paljon pisteitä, kun kolmen meeplen ryhmä tuottaa vielä 5p bonuksen. Kirkkoa ei oikein ylipäätään kannatakaan rakentaa ellei rakennuspaikkaa jo valmiiksi ympäröi useampi nappula. Juna-asemaa tai kauppaa ei oikeastaan kannata hyödyntää ellei sitten halua jokeria tai lisävuorolaattaa uudestaan käyttöönsä. Tällöinkin pitäisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen, että saa samalla siirrolla lisäpisteitä jostain muualta.

Kaikenkaikkiaan Orgn on syvällisempi kuin äkkiseltään ajattelisi ja toimii hyvin myös pienemmillä pelaajamäärillä siinä, missä esim. Menolippu on parhaimmillaan 4-5 pelaajalla. Muutenkin Orgn varmasti kilpailee monilla pöytäajasta Menolipun ja Carcassonnen kanssa.

Ei kommentteja: