Strategiapuolella toimivimmaksi on osoittautunut kaivostoiminta. Kaikki pelaamani pelit ovat päättyneet eniten kultaa ja hiiltä keräneen pelaajan voittoon. Toisaalta tämän ymmärtää helpostikin, sillä kullan odotusarvo on 4p ja hiilellä se on vastaavasti 2p. Rakennuksista vain kirkko voi tuottaa enemmän pisteitä (1-8p) kuin kulta mutta sekin vaatii, että kirkon ympärille on jo pelattu paljon meeplejä. Toisaalta kirkko mahdollistaa myös hirmupisteiden hankinnan:- rakenna 8 meeplestä donintsi
- läimäse kirkko keskelle
Mikäli olen nyt oikein sääntöjä tulkinnut, tuottaa tällöin jokainen kirkkoa koskettava uudisraivaaja 8p, eli yhteensä 64p. Vaikeaa tämmönen donintsin leipominen kyllä on. Kokemuksen mukaan noin niinku hyvä perusstrategia on pyrkiä sijoittamaan meeplejään kolmen riveihin jonkin jo laudalla olevan rakennuksen viereen, minkä jälkeen rakentaa jokin arvokkaampi rakennus tämän rivin toiselle puolelle. Näin saa mahdollisimman vähillä siirroilla mahdollisimman paljon pisteitä, kun kolmen meeplen ryhmä tuottaa vielä 5p bonuksen. Kirkkoa ei oikein ylipäätään kannatakaan rakentaa ellei rakennuspaikkaa jo valmiiksi ympäröi useampi nappula. Juna-asemaa tai kauppaa ei oikeastaan kannata hyödyntää ellei sitten halua jokeria tai lisävuorolaattaa uudestaan käyttöönsä. Tällöinkin pitäisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen, että saa samalla siirrolla lisäpisteitä jostain muualta.Kaikenkaikkiaan Orgn on syvällisempi kuin äkkiseltään ajattelisi ja toimii hyvin myös pienemmillä pelaajamäärillä siinä, missä esim. Menolippu on parhaimmillaan 4-5 pelaajalla. Muutenkin Orgn varmasti kilpailee monilla pöytäajasta Menolipun ja Carcassonnen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti