lauantai 16. toukokuuta 2009

Rauman kirjasto la 16.5.

Tämään kevään viimeisen Rauman kirjaston lautapelikerhon lauantaipelipäivän ohjelmaan kuului Age of Steam. ari-pekka oli lainannut pelin kaveriltaan ja ystävällisesti ohjasti Rauman pelaajia tämän hienon pelin saloihin. Todellinen nyyppäporukka olikin kasassa, sillä ei anselmi, kaide, pauli, tiku tai minäkään ollut peliä koskaan pelannut. aa-pee tyytyi tuomarin/opettajan rooliin, kun myö viisi rakentelimme ratojamme.

Pyrin lähtemään peliin sen kummemmin strategiaa miettimättä ja vain opettelemaan peliä omien ja muiden pelaajien tekemien oivallusten kautta. Parin kierroksen jälkeen kävi kuitenkin selväksi, että oma vuoro on pyrittävä laskemaan mahdollisimman pitkälle etukäteen. Itse nimittäin otin pikku takapakit ja melkein kuolin, kun rahani eivät riittäneetkään osinkojen maksuun ja vetureiden ylläpitoon. Tilanteesta olisin selvinnyt myymällä kierroksen alussa yhden osakkeen enemmän (osakkeita ei siis enää myöhemmin kierroksella saa myydä). Nyt noustakseni oli minun oltava hyvin aggressiivinen, joten jouduin myymään seuraavilla kierroksilla lisää osakkeita. Muiden pelaajien tekemisiä ei tietenkään voinut täysin ennakoida mutta mahdollisuksien mukaan oli laskut pennin päälle
tehtävä.

Age of Steam on siis todella anteeksiantamaton peli. Varsinkin alussa mokaamalla voi jopa ajautua konkurssiin ja takapakit ottamalla putoaa helposti muiden kyydistä. Tässä olikin syy, miksi ari-pekka vetäytyi suosiolla pelistä, sillä hän epäili että kuuden pelaajan pelissä saattaisi tulla hyvinkin paljon ruumiita - eihän se nytkään kaukana ollut.

Itse tykkäsin kyllä pelistä. Ulkonäkö oli ok, mekaniikka uskottava ja teema mielenkiintoinen. Ainoa vähän arveluttava asia oli armoton laskeminen ja hinta, jonka virheistä joutuu maksamaan. Tämä aiheutti melkoista downtimeä ja mekin jo yhdessä vaiheessa aloimme viritellä toista peliä vierekkäiseen pöytään. AoS ei todellakaan sovi kevyeen pelailuun tai kovin kärsimättömille ihmisille, jotka mielummin tarttuvat nopeasti ilmaantuviin tilaisuuksiin kuin laskelmoivat. Peli on kokeneille pelaajille tai optimoijaluontoisille hyvä valinta mutta muille en välttämättä ihan heti ole suosittelemassa.

Niin, lopputulokset olivat:
  1. kaide, 72p
  2. anselmi, 71p
  3. minä, 50p
  4. pauli, 48p
  5. tiku, 38p
Tiukille siis meni. kaide ja anselmi etenivät pelin aikana tasaista vauhtia johdossa vuorotellen. He joutuivat luopuomaan suht' pienestä määrästä osakkeita ja saivat joka kierroksella lähes parhaat mahdolliset tavarat kuljetettua. Voiton kannalta ratkaisevaksi muodostui lopulta rakennettujen ratojen määrä.

tiku ja minä olimme ainoat, jotka ottivat pelin aikana takapakkia, mikä näkyi suurena myytyjen osakkeiden määränä. Ero tikun ja minun välille syntyi ehkä siitä, että tiku muutti peliään aggressiiviseksi vähän myöhässä eikä siten saanut aivan yhtä pitkiä reittejä aikaiseksi. pauli puolestaan myi vähiten osakkeita mutta jäikin sitten vähän jumimaan lyhyille radoille.

Ei kommentteja: